پیشینه جلیل شهناز

چهارگاه

چهار مضراب بیات ترک

سه گاه

شور

زنگ شتر تار شهناز - ضرب اسماعیلی

تار نوازی استاد جلیل شهناز 1

تار نوازی استاد جلیل شهناز 2

تار نوازی استاد جلیل شهناز 3

تار نوازی استاد جلیل شهناز 6

تار نوازی استاد جلیل شهناز 7

تار نوازی استاد جلیل شهناز 8

تار نوازی استاد جلیل شهناز 9

بزرگداشت هشتادونهمین زادروز تولد استاد جلیل شهناز

استاد جلیل شهناز پس از یک دوره بیماری صبح روز دوشنبه 27 خرداد 1392 در بیمارستان دی درگذشت

 محمدرضا شجریان پس از درگذشت استاد فرمودنداستاد جلیل شهناز در من شورو عشق افرید و من با صدای تار شهناز بدین جارسیدم و کلمه شهناز فقط لایق شهناز واستاد جلیل شهناز را بسان حافظ که تکرار ناشدنیست خواند

سایت تکمضراب خاموشی این ابر مرد موسیقی اصیل ایرانی را به عموم هنردوستان تسلیت عرض میکند روانش شاد ویادش گرامی باد

جلیل شهناز (۱۳۰۰ در اصفهان - )، از بزرگ‌ترین و سرشناس‌ترین نوازندگان تار سدهٔ اخیر در ایران است

وی در سال ۱۳۰۰ در قریه دستگرد خیار در جنوب غربی اصفهان به دنیا آمد تقریباً همه اعضای خانواده وی با موسیقی آشنایی داشتند و به همین دلیل او از کودکی با این هنر آشنا شد وی در دههٔ۱۳۶۰ به سرپرستی فرامرز پایور (سنتور) و همراهی محمد موسوی (نی علی اصغر بهاری (کمانچه) و محمد اسماعیلی (تنبک) گروه اساتید را تشکیل داد و با این گروه، مسافرت‌های متعددی به کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکا داشت وی همچنین در سال۱۳۸۳ به عنوان چهره ماندگار برگزیده شد.

روزنامهٔ ایران، شمارهٔ ۲۸۰۳

درباره شیوه نوازندگی جلیل شهناز

شهناز موسیقی ایران، با استفاده از تکنیک‌های برجسته در شیوه تارنوازی توانست بسیاری از ردیف‌های موسیقی سنتی ایران را با تار بنوازد که از جمله نواختن در مایه دشتی و دشتستانی است که بسیار با ارزش است.

در آیین نکوداشت استاد جلیل شهناز و زنده یاد درویش خان در فرهنگسرای هنر در سال 1385 گفته شده است:

استاد حسن کسائی: شناخت موسیقی کار هرکسی نیست. همه موسیقی را گوش می‌دهند و دوست می‌دارند اما کسی که سره را از ناسره تشخیص بدهد و بتواند درک مقاماتی را که استاد شهناز نواخته‌اند داشته باشد بسیار نادر است. همه ساز می‌زنند و همه خوب ساز می‌زنند ولی قدرت نوازندگی و محفوظات و لحظات موسیقی که آقای شهناز می‌دانند و اجرا کرده‌اند، چیزی که در دست همگان باشد نیست. یعنی ردیف موسیقی ایران نیست. قدرت آقای شهناز در جواب دادن ودونوازی خارق العاده‌است. من ۶۰ سال با ایشان همنوازی کرده‌ام و ساز بنده با ساز شهناز گره خورده‌است.

استاد محمدرضا شجریان: ساز شهناز در من زندگی می‌کند و من با ساز شهناز زندگی می‌کنم. من تنها خواننده‌ای هستم که خودم را شاگرد جلیل شهناز می‌دانم. ساز این نوازنده بی بدلیل، یک ساز آوازی است؛

برخلاف دیگر نوازنده‌ها که ۸۰ درصد سازی می‌زنند و فقط ۲۰ درصد آوازی  .

جلیل شهناز به بیان واقعی در نوازندگی تاررسیده است؛ چرا که در گیرودار ردیف و تقلید از دیگران نماند و مانند آبشاری خروشان در جریان است.

داریوش پیرنیاکان: جلیل شهناز هنرمندی است که زاوایای بسیاری در سازش نهفته‌است. وی علاوه براشراف کامل بر ردیف و رموز آن، ویژگی منحصر به فردی دیگری نیز داشت. جواب آوازهای شاهکار و بی نظیر، استفاده از تمام امکانات ساز، نواختن بسیاری از گوشه‌های مهجور، رعایت جمله‌بندی در نوازندگی از جمله ویژگی‌های نوازندگی جلیل شهناز است.

استادپرویز یاحقی:شهناز دفتر تار را بست